Wat brengt een melktap voor boer en burger

Niveau
Niveau 4

Start datum
31/01/2022

Opleiding
Veehouderij

Makelaar
Reinier van der Steege

Omschrijving

Beschrijving & doel van de opdracht

Tijdens de afgelopen corona periode zien we dat de consument graag lokaal koopt en het liefst bij de bron/boer. Mede door de politiek zit er ook een stuk spanning en onbegrip tussen de maker van het product en de consument van het product. Boerderij winkels en schuur verkopen schieten als paddenstoelen uit de grond om zo de consument ook te betrekken bij het produceren van voedsel en welke waarde het heeft. Door deze uitleg is de consument bereid meer te betalen voor een product dat voldoet aan de hoogste eisen die wij stellen aan voedsel.

Echter boerderijwinkels vragen ook de nodige arbeidscapaciteit. Personeel is schaars of een boerderij winkel moet al een grotere omvang hebben om meerder mensen aan te nemen. De omzet moet al redelijk zijn om 1 VAK per week aan het werk te hebben.

Mijn idee was om wel de consument te betrekken bij het product/ op het erf maar geen extra personeel in te schakelen. Aangezien we een melkveebedrijf hebben, gaat mijn eerste gedachte naar een melktap. Deze kan iedereen zelf bedienen en zo de juiste hoeveelheid afnemen. Door digitalisering kan (bijna) iedereen tegenwoordig contactloos betalen dus er hoeft geen “kassajuf”  aanwezig te zijn. Reinigen kan de machine automatisch, bijvullen van melk wordt aangegeven op de smartphone van de eigenaar. Alleen het schoonhouden van de ruimte+ automaat zelf en het bijvullen van de benodigde flessen is een arbeidstaak die gedaan moet worden, maar dat is geen dagtaak.

 

Eisen eindproduct:

-Maak digitaal kennis met de ondernemer, bekijk de regio, waar bevindt de consument zich en hoe komt die bij de melktap.

-Maak een SWOT-analyse voor dit bedrijf, wat zijn de voordelen, nadelen, mogelijkheden en bedreigingen voor het investeren in een melktap.

-Reken uit welke investeringen nodig zijn (vergeet de subsidies niet).

-Wat zijn de onderhouds- en verbruikskosten per jaar voor een melktap

-Wet en regelgeving betreffende verkoop van voedsel / (rauwe) melk en evt. keuringen voor de apparatuur.

-Schakel een expert in die jullie meer over dit onderwerp kan vertellen.

-Bij hoeveel liter per maand of per jaar kan een melktap uit (Break Even Point).

-Hoe bereik je de consument zodat dat deze de weg naar de melktap vindt, (socialmedia, borden bij de weg, lokale/regionale aandacht?)

-Schrijf een aanbeveling hoe jullie het zouden aanpakken om een melktap te starten.

-Verzamel alle bovenstaande resultaten in een netjes en uitgebreid verslag en geef aanbevelingen

-Voorkant

-Inhoudsopgave

-Doel van de opdracht

-SWOT analyse bedrijf/melktap incl kansen/bedreigingen van de regio

-Onderzoek investering/opbrengsten/kosten

-Aanbeveling aan de hand van bovenstaande oplossingen/onderzoek

-Samenvatting gesprek van expert.

Standplaats